dimecres, 7 de gener del 2015

El Balconet de Santa Linya

Zona: La Noguera

Interessant itinerari que transcorre per antics camins i pistes forestals fins a un espai amb impressionants vistes panoràmiques: "El Balconet de Santa Linya".
Santa Linya

Temps: 1h 15min Només anada
Distància: 4'5km
Desnivell acumulat: 170m
Dificultat: Fàcil
Mapes i guies: El Montsec (1:40000) Ed. Alpina
Itinerari circular: No
Punt de partida: Santa Linya

Accés al punt de partida:

Per arribar a Santa Linya, des de Balaguer prendrem la C-12 direcció a Ager. Passat el monestir de les Avellanes, just a l'entrada del nucli de les Avellanes, prendrem a la dreta una estreta carretera (LV-9042), que en uns 5km ens porta fins a Santa Linya. A l'entrada del poble girarem a l'esquerra per agafar un carrer que s'enfila amunt. Poc més endavant el carrer es converteix en una pista de terra per on iniciarem l'excursió. Aparcarem el vehicle en un ample carrer a la nostra dreta (548m).

Itinerari:

Seguirem la pista de terra durant uns pocs metres. Aviat trobem a la nostra esquerra un sender senyalitzat que s'enfila suaument per sobre de la pista. Seguim el sender empedrat que s'acosta a les parets de roca i passa al costat d'un tancat per al ramat, més endavant deixem a la dreta un sender que ve de l'ermita de Sant Pere de Queralt i seguim amunt fins que el nostre sender arriba a una pista que, a l'esquerra, va cap a l'ermita de Sant Urbà. Nosaltres girem a la dreta i tot seguit arribem a una cruïlla: girem a l'esquerra tot seguint les indicacions cap al Balconet.
La pista planeja primer entre camps de conreu, després segueix algun curt tram de pujada i algun tram de suau descens. Cap al final deixem un parell de senders a l'esquerra (cap a les ermites de Sant Pere i de Sant Urbà) i arribem fàcilment al mirador del Balconet (689m). Hi trobarem panells informatius sobre la flora i la fauna de l'espai així com un parell de bancs per poder descansar.
Després de gaudir de les vistes panoràmiques vers el Montsec i els cingles originats pel procés erosiu de la Noguera Pallaresa, iniciem el retorn pel mateix camí.

Observacions:
  • Itinerari realitzat el mes d'octubre de l'any 2013 amb tres nens d'edats entre els 5 i els 9 anys.
  • El temps donat a la ressenya correspon a temps en moviment i no inclou parades.
  • L'itinerari es troba perfectament senyalitzat.
  • L'itinerari transcorre per la solana, millor evitar les hores centrals del dia durant els mesos d'estiu. Portar aigua suficient per tot el recorregut.
  • Per la pista ampla hi circulen vehicles, nosaltres vem trobar sobretot quads, cal anar alerta. Malauradament els quads poden arribar fins al mateix Balconet i aparcar just a sota del panell informatiu, em pregunto si això ha de ser així, no es podrien deixar uns metres abans i poder gaudir del silenci en un lloc tan bell? No hi hauria d'haver una reglamentació al respecte?

Suggeriments:
  • Aquest itinerari es pot completar anant fins a l'ermita de Sant Pere de Queralt, trobarem el trencall poc abans d'arribar al Balconet. Tancaríem així una ruta circular de 13.1km. Nosaltres no la vem fer per que ens van avisar que la baixada des del Balconet era molt dreta i podia ser complicada amb nens tan petits.
  • Santa Linya és un lloc molt concorregut pels escaladors. La Cova Gran és un indret amb molt de renom entre els practicants de l'escalada, però hi ha també vies d'escalada esportiva més senzilles i aptes per a tothom a prop de la zona del camp de futbol, a l'entrada del poble.