dimarts, 6 de gener del 2015

Llacs de Camporells i Puig de Mortiers

Zona: Cerdanya - Capcir

Itinerari de descoberta dels cims circumdants a la zona lacustre de Camporells. Una jornada que ens permet l'ascensió al Puig de Mortiers (2605m), el Puig de l'Home Mort o de Morters (2668m), el Puig de Camporells (2671m) i el Puig de la Portella Gran (2765m).
Zona lacustre de Camporells

Temps: 3h 55’
Distància: 10'8km
Desnivell acumulat: 722m
Dificultat: Mitjana
Mapes i guies: IGN TOP 25 2249 ET Font-Romeu
Itinerari circular: Sí
Punt de partida: Refugi de Camporells

Accés al punt de partida:

Des de la part superior de l'aparcament de l'estació d'esquí de Formiguera, prendrem la pista de terra en força bon estat que voreja l'estació d'esquí i s'enfila per la pineda. Després de deixar dues pistes a mà esquerra arribarem a una tanca davant la qual hi ha un aparcament on deixar el vehicle (5km des de l'estació d'esquí).
Creuada la tanca deixarem la pista per prendre un sender que surt a mà dreta i que s'enfila pel bosc. Més endavant tornem a trobar la pista i la seguim a mà dreta durant un tram fins a prendre un desviament senyalitzat a l'esquerra cap als llacs de Camporells.
Anirem seguint els senyals grocs que s'endinsen a la pineda i més amunt tornem a sortir a la pista, quan ja el bosc s'esclarissa. En un nou creuament de senders, prenem el camí de l'esquerra que ens condueix fins a la cota més alta del recorregut, a 2428m (1h 5'), des d'on gaudirem d'una magnífica vista panoràmica dels estanys i les muntanyes circumdants. A partir d'aquí el camí comença el descens fins arribar al refugi de Camporells (2240m, 1h 22').

Itinerari:

Pujant al puig de Mortiers
Des del refugi seguirem el sender ben marcat en direcció nord (senyals vermells i grocs de la volta al Capcir). El sender s'enfila suaument i deixem enrere els estanys. Cal estar atents i en el punt en que el sender inicia el descens cap a la vall de Galba, cal girar a l'esquerra (35', fitat) i remuntar la vall que va a buscar la carena cimera. El puig de Mortiers queda a la nostra dreta. Abans d'arribar a la carena deixarem les fites i ens desviarem a la dreta per anar a buscar el llom herbós que ens condueix fins al cim del Puig de Mortiers (2605m, 1h 10').
Des del Puig de Mortiers baixarem fins a la carena i la seguirem al sud per anar a buscar el nostre següent objectiu, el Puig de l'Home Mort (o de Morters). El tram final que ens condueix fins al cim requereix d'una curta grimpada sobre esquistos (2668m, 1h35').
Tornem enrere i seguim avançant per l'ampla carena, tot contornejant un estanyol i ens dirigim cap al Puig de Camporells, davant nostre a l'esquerra, a l'extrem d'una cresta planera, i separat per una petita collada del Puig de la Portella Gran, més esbelt, a la nostra dreta.
Seguim endavant i encarem la pujada que ens condueix a la cresta del Puig de Camporells, que seguirem amb precaució cap a l'esquerra, sense desnivell, fins arribar al cim (2671m, 2h 5'). Des del cim gaudirem d'una vista privilegiada vers els estanys de Camporells.
Tornarem enrere i seguirem ara la cresta fins a la petita collada que separa els dos cims. Baixarem uns pocs metres fins a trobar una fita que ens marca l'inici de les traces del sender que s'enfila fort pel vessant rocós. Després d'una dura pujada arribem al nostre últim objectiu i el cim més alt de la jornada, el Puig de la Portella Gran (2765m, 2h 30').
No s'han acabat però les emocions, ara cal tancar el circuit. Des del cim anirem a buscar el coll de la Coquille que separa el cim on ens trobem del Puig Peric al sur. El descens requereix primer enfilar-nos a una cota davant nostre i després encarem una desgrimpada tot seguint les fites per blocs de roca esquistosa, cal estar atents. El darrer tram de descens fins al coll el farem per una tartera.
Al coll avançarem cap al Puig Peric fins a trobar a l'esquerra una fita que ens marca l'inici del sender que davalla fort tot anant a buscar una paret de roca i després per la tartera fins al fons de la vall de la Coquilla. Ja a la vall la progressió és lenta pel pedregam fins que, poc abans d'arribar als estanys, trobem els lloms herbosos que seguirem fins al refugi.

Observacions:
  • Itinerari realitzat el mes de setembre de l'any 2014 amb un nen de set anys.
  • El temps total i els temps parcials donats a la ressenya corresponen a temps en moviment i no inclouen parades.
  • La dificultat mitjana donada a la ressenya ve justificada pel tram de grimpada al puig de Morters (o de l'Home Mort) i la desgrimpada del puig de la Portella Gran fins al coll de la Conquilla i pel fet d'anar amb un nen tan petit .
  • Als voltants del refugi hi ha una zona de bivac habilitada.
Pujant al Puig de l'Home Mort

Suggeriments:
  • Des del coll de la conquilla es pot completar la volta al circ pujant al puig Peric (2810m) i al Petit Peric (2690m), des d'aquest darrer es baixa directament al refugi de Camporells. En aquest cas cal afegir uns 250m de desnivell al recorregut.