dilluns, 5 de gener del 2015

Levada do Risco i Levada das 25 fontes

Zona: Madeira

Aquest és un dels itineraris més visitats a l'illa de Madeira. L'itinerari transcorre pel bosc de Laurisilva, declarat Patrimoni Mundial Natural per la UNESCO i recorre dues levadas paral·leles que es poden connectar per un camí després de visitar la cascada do Risco.
Levada és el nom amb que a l'illa de Madeira es coneixen les sèquies que porten aigua des de les fonts situades als punts més alts del centre de l'illa fins als camps de conreu. Construïdes molts anys enrere gràcies a la força i tenacitat dels seus habitants, constitueixen un sistema d'irrigació imprescindible i actualment són utilitzades també pels senderistes per gaudir del paisatge de l'illa.

Levada das 25 fontes

Temps: 3h Anada i tornada
Distància: 11km
Desnivell acumulat: 300m
Dificultat: Mitjana
Itinerari circular: Parcialment
Punt de partida: Aparcament E.R. 110

Accés al punt de partida:

Des de Funchal prendrem la via ràpida cap a Ribeira Brava i continuarem fins a Arco da Calheta. Seguirem les indicacions cap a Loreto i des d'aquí a l'altiplà de Paul da Serra. Un cop situats a l'altiplà girarem a l'esquerra cap a Rabaçal i Porto Moniz. Trobarem un aparcament a la dreta de la carretera E.R. 110.

Itinerari:

Des de l'aparcament (1299m), seguirem la pista asfaltada tancada per una barrera a la circulació de vehicles privats i davallarem fins arribar a la Casa de Rabaçal (1082m, 25 min.).
Des de Rabaçal seguirem les indicacions a la Cascada do Risco, situada a només un quilòmetre. S'hi arriba tot seguint la levada i l'itinerari no presenta cap dificultat. Abans d'arribar deixarem a l'esquerra (30min) el camí que davalla cap a la levada das 25 fontes i que després seguirem. No es pot arribar fins a la cascada, el camí està tancat, només tenim accés a un mirador (1058m, 45min).
Des del mirador tornem enrere i ara agafem a la dreta el camí que uneix la levada do Risco amb la de les 25 fontes. El camí davalla fort fins arribar a la levada que seguirem a la dreta. Ara cal anar amb més compte, ja que sovint el camí és molt estret i tot i que hi ha barana cal estar atents ja que la caiguda en algun tram és important.
Arribarem a la Lagoa das 25 fontes, que recull l'aigua que s'escola per la roca volcànica en forma de fonts (1071m, 1h 35min). Retornem pel mateix camí i ara seguirem la levada més enllà del camí per on hem baixat, fins a trobar un cartell a la casa de Rabaçal (2h 25min). El camí, equipat amb escales s'enfila fort fins arribar a la casa.
Només ens queda la pujada final per la pista asfaltada fins a l'aparcament a la carretera.

Observacions:
  • Itinerari realitzat el mes d'agost de l'any 2014 amb nens d'edats entre els 6 i els 9 anys.
  • El temps donat a la ressenya correspon a temps en moviment i no inclou parades.
  • El track sobre el mapa en alguns trams és aproximat ja que el GPS perdia el senyal.
  • La dificultat mitjana ve donada pel fet d'anar amb nens petits, ja que en alguns trams el camí a tocar de la levada és molt estret i cal anar amb compte pel risc de caiguda. En aquests trams hi ha una barana però no dona massa seguretat.
  • Hi ha un minibús que recorre els dos quilòmetres entre l'aparcament i la Casa de Rabaçal, pot ser una bona opció, sobretot a la pujada, si volem fer menys feixuga la tornada.