diumenge, 19 de juliol del 2015

Canal de l'Adroit

El Canal de l’Adroit, avui abandonat, va ser construït a la segona meitat del s. XIX. Captava aigua del riu Verdon per tal de millorar la irrigació dels camps i augmentar la producció agrícola que no era suficient per abastir d’aliments la població de la zona. Tenia una longitud de 9km i la seva construcció va suposar una gran obra d’enginyeria. Aquesta excursió permet descobrir i apreciar l’esforç realitzat pels homes de l’època a través d’un sender temàtic on, mitjançant panells explicatius, anirem seguint les restes de la canalització i anirem descobrint la història de Colmars, poble medieval fronterer entre la Savoia i la Provença.

Temps: 1h 30’
Desnivell acumulat: 140m
Dificultat: Fàcil
Mapes i guies: 3540 OT Barcelonnette. 1:25000. IGN.
Itinerari circular: Sí
Punt de partida: Colmars-les-Alpes

Descripció:

Partirem del Fort Dessaix de Savoia, a la part alta de Colmars-les-Alpes.

Sortirem a la carretera i la seguirem a l’esquerra en direcció a Allos. Més endavant abandonem la carretera per creuar el riu Verdon pel pont Haute,  a l’esquerra (8min). Trobarem aquí l’inici del sender temàtic que anirem seguint (senyalitzat per unes figures de cavallers).

Creuat el pont tenim una trifurcació, seguirem el sender del mig, davant nostre, senyalitzat cap a l’Autapie. El sender s’enfila fort. Als vint minuts l’abandonem per prendre un sender a l’esquerra senyalitzat que, tot planejant, va seguint l’antiga canalització. El sender ens permet també descobrir l’entorn del poble de Colmars i la seva història, a través dels panells explicatius.

Arribarem a una paret rocosa per la base de la qual, tallat a la roca, segueix el canal, mentre que el sender temàtic gira a l’esquerra i davalla cap al poble. En aquest punt, nosaltres seguirem la canalització a la dreta (hi ha un senyal de perill, ja que és un tram una mica aeri) i, sense massa dificultats entrarem poc després al bosc.

Trobarem una bifurcació (1h) on prendrem el sender que davalla a la nostra esquerra (senyals grocs) i que ens portarà a una pista asfaltada. Seguirem el ramal que baixa davant nostre i, sempre a l’esquerra, arribarem a Colmars.

Observacions:
  • L’excursió es va realitzar l’agost de l’any 2008 amb un nen de 15 mesos a la motxilla.
  • El sender es troba senyalitzat amb bandes grogues.
  • L’excursió forma part d’una estada de dos setmanes als Alps de Haute Provence, seguint el riu Verdon en els seus cursos alt i mitjà.
  • El llibre: 30 balades en famille le long du Verdon de Catherine i Dominique Suchet, edicions Didier Richard, ens ha estat molt útil per tal de descobrir la zona i preparar les diferents excursions.
Suggeriments:
  • Recomanem visitar el poble medieval de Colmars-les-Alpes.
  • Des de Colmars es pot fer també l’excursió a la cascada de la Lance (20min), també ressenyada en aquesta web.