diumenge, 19 de juliol del 2015

Dificultat: Mitjana
Mapes i guies: 3442 OT Gorges du Verdon IGN
Itinerari circular: No
Punt de partida: Chalet de la Maline (893m)

Descripció:

El Sender Martel recorre bona part de les Gorges del Verdon per la seva riba dreta, obsequiant-nos amb fabulosos paisatges i indrets, sobretot a la segona meitat del recorregut.

En ser un itinerari molt llarg (14km aprox.), com que només disposàvem d’un vehicle i per tal d’evitar anar i tornar, vam utilitzar, com la gran majoria de gent que el fa íntegrament, el servei de taxis que surt del Point Sublime i que et deixa al començament de l’itinerari al Chalet de la Maline. Donat que aquest és un dels senders més freqüentats de les gorges, els taxis són autocars. Nosaltres vam agafar el primer del matí, que et recull a les 8.45h. L’autocar fa una altra parada al poble de la Palud-sur-Verdon. El trajecte dura aproximadament 45min fins al Chalet.

Ja arribats ens preparem i comencem a caminar. Just al Chalet veiem un panell informatiu sobre el senders senyalitzats que recorren les gorges, horaris, equipament necessari... i un caminet que comença tot planejant per tot seguit començar a baixar de forma mantinguda, tot fent ziga-zagues, per anar a buscar el llit del riu. No te pèrdua, només cal seguir la filera de gent que ens acompanyava a l’autocar. Durant el descens trobem un parell de passos equipats amb escales, sense majors dificultats, però on s’acostumen a formar cues donada la gentada. Ens plantem pràcticament al llit del Verdon, havent baixat gairebé ja 300m de desnivell.

Sense dificultats anem avançant pel sender ben traçat i que tot planejant, per zona boscosa, ens porta a través de l’anomenat “Etroit des Cavaliers”. Trobarem algun descens equipat amb escales i cable. Arribem a una bifurcació senyalitzada amb un pal indicador direcció a La Mescla a la dreta. Nosaltres prenem el camí de l’esquerra i aviat el sender comença a guanyar alçada de forma ràpida fins a un collet (1h 35min) just abans de l’anomenada “Brèche Imbert”. Temps per a un descans i algun ganyip. Del coll podem fer una grimpadeta d’un parell de metres per accedir a un petit mirador amb fabuloses vistes sobre el que ens espera. La “Brèche Imbert” es tracta, com el seu nom indica, d’una bretxa que està equipada amb 6 trams d’escales (252 graons) que no arriben a la verticalitat, però amb un pendent força important i que algun tram vem haver de baixar d’esquena ja que la motxilla del nen topava amb els graons. Superat aquest tram, el sender continua amb la tònica anterior. Ara el paisatge va millorant ja que en ser un tram menys boscós, tenim més vistes sobre les gorges, veurem les vertiginoses parets d’”Escalès”. Amb 3h i 15min, ens plantem a l’últim tram del sender, la zona de túnels, treurem els frontals i cap a dins. Creuem un primer túnel, el túnel de “Trescaïre” (110m) i poc després un segon, el túnel de “Baou” (670m). Aquest segon túnel té obertures a l’exterior i alguna sortida amb escales que et permet baixar en un moment al llit del riu. Un cop sortim de la zona de túnels, arribem a una platgeta on la gent es concentra i fan una remullada.

També és el lloc on comencen els “aqua-randos” que ofereixen les companyies de guies de la zona. Un banyet de peus i la pujada final fins al Pont Sublime. Passarem per un primer aparcament, el del “Couloir Samson”, i seguirem amunt, sempre amunt,  sense majors dificultats fins a la carretera, pocs metres abans del Point Sublime (787m), punt de partida de l’itinerari (4h 20min).

Observacions:
  • L’excursió es va realitzar l’agost de l’any 2008 amb un nen de 15 mesos a la motxilla del darrere.
  • L’excursió forma part d’una estada de dos setmanes als Alps de Haute Provence, seguint el riu Verdon en els seus cursos alt i mitjà.
  • Portar un bon proveïment d’aigua per la jornada, ja que no trobarem cap font, i frontals per a la zona de túnels.
  • El cost del servei de taxis-autocar era de 6€ per cap, el nen de 15 mesos no va pagar.
  • El llibre: 30 balades en famille le long du Verdon de Catherine i Dominique Suchet, edicions Didier Richard, ens ha estat molt útil per tal de descobrir la zona i preparar les diferents excursions.

Suggeriments:
  • Des del Point Sublime, recomanem caminar 5 minutets més i anar al mirador des d’on tindrem una fabulosa vista del començament de les gorges.
  • També és recomanable agafar el cotxe i, des del mateix Point Sublime, prendre la carretera que, en 3km, et porta al poblet de Rougon, poble elevat sobre el mateix Point Sublime. Una bona opció és fer una passejada circular pel poble pujant al castell i contemplant des d’un punt de vista diferent, l’entrada de les gorges (tot plegat uns 40min). Aquesta opció és bona per fer-la el dia que es faci la carretera dels miradors (o de les crestes), per estirar una mica les cames, ja que amb el Sender Martel, ja n’hem tingut suficient.