dissabte, 14 de febrer del 2015

El circ del Rallón

Us describim un espectacular itinerari per l'emblemàtic circ del Rallón. A més tenim la possibilitat de pujar al cim del Rallón i gaudir d'una de les millors vistes de la Bardena Blanca.

Circ del Rallón

Distància: 11'3km
Desnivell acumulat: 170m
Dificultat: Mitjana
Itinerari circular: Sí
Punt de partida: Rincón de las Rallas

Descripció:

Accés al punt de partida:

Creuarem el poble d'Arguedas per la carretera NA-134 fins al desviament a l'esquerra senyalitzat Parque Natural Bardenas Reales (0,5km aprox. després d'Arguedas). Enfilem la petita carretera asfaltada que ens durà fins a l'Alto de Aguilares, 305m. Aquí trobarem un cartell d'inici d'itinerari.
Si decidim iniciar el nostre itinerari a l'Alto de Aguilares cal tenir en compte que des d'aquí hi ha 15.5km fins al Rincón de las Rallas.
Si decidim començar l'itinerari a Castildetierra, des de l'Alto de Aguilares girarem a l'esquerra per prendre la pista de terra fins a Castildetierra (3,6km).
Podem també iniciar la nostra ruta al mateix Rincón de las Rallas. En aquest cas, des de Castildetierra, seguirem la pista que contorneja el polígon de tir (en qualsevol dels dos sentits). Des d'aquí al Rincón de las Rallas hi ha uns 12km aprox. Trobarem una esplanada on deixar el vehicle.

Itinerari:
Arista de los Ciervos

Prenem el sender que va resseguint els penya-segats de la Ralla (a la nostra dreta). En uns 2km arribem a l'inici del sender que s'enfila al cim del Rallón (a la nostra esquerra).
Ens enfilem al cim en forta pujada durant 1km aprox. Des del cim del Rallón (490m) gaudirem de vistes espectaculars vers la Bardena Blanca. També podrem veure el conegut Paso de los Ciervos, per on baixarem.
Baixem pel mateix camí i reprenem a l'esquerra el sender. Aquest s'enfila fins al collado de la Ralla (400m), just aquí s'acaben els penya-segats de la Ralla. Cal deixar aquest sender i desviar-nos per un altre més estret a l'esquerra (oest). Aquest sender contorneja el Rallón per la seva base (deixant un barranc a l'esquerra i un camp sembrat a la dreta) i ens condueix fins a l'espectacular Paso de los Ciervos (380m). Una aresta d'arenisca força tècnica en el seu primer tram, que ens endinsarà en el circ del Rallón (320m).
Seguirem pel pla i trobarem una forta baixada (el Tobogán), molt inclinada, després de la qual, girant a l'esquerra, arribarem al Barranco los Cambrones. Seguirem el barranc pel fil (molt de compte), fins arribar a la pista que contorneja el polígon de tir. La seguirem a l'esquerra per arribar de nou al Rincón de la Rallas, inici de la nostra ruta.

Observacions:
  • Itinerari realitzat l'abril de l'any 2010 , amb un nen de gairebé 3 anys a la cadireta de la bicicleta.
  • Nosaltres vam iniciar l'itinerari a l'Alto de Aguilares, per tal de donar la volta al polígon de tir. Aquesta volta la tenim també ressenyada en una altra ruta, aquí només descrivim la volta al circ del Rallón.
  • No és un itinerari per fer amb un nen a la cadireta, ja que això ens va obligar a baixar sovint de la bicicleta. En cas que els nens ja pedalin, per fer el pas clau, cal un domini molt gran de la bicicleta. Nosaltres no teníem la intenció de fer-lo, de fet només volíem donar la volta al polígon de tir, però primer vam pensar de pujar només al Rallón i tornar a la pista del polígon, però la vista des de dalt del Rallón ens va animar a fer també la volta al circ, malgrat l'esforç i els trams carregant la bicicleta, va valer la pena...
  • Durant el recorregut, sobretot en dies de festa, ens trobarem amb força excursionistes i haurem d'anar amb compte de no molestar.
  • La pista que envolta el Rallón està tancada a la circulació de vehicles a motor. L'itinerari no es pot fer en èpoques de pluges.
  • Durant la nostra estada a les Bardenas Reales, ens va ser molt útil la guia en francés:  Randonnées dans le désert des Bardenas Reales,  de Béatrice Chupin i Hervé François, Rando éditions.
  • Podeu trobar molta informació a la pàgina web de les  Bardenas Reales .
  • Les Bardenas Reales van ser declarades Parque Natural pel Govern de Navarra l'any 1999 i l'any 2000, Reserva de la Biosfera per la UNESCO.
Barranco de los Cambrones

Suggeriments:
  • L'itinerari descrit es pot allargar fent la volta al polígon militar de tir. Aquesta pista sí que es troba oberta a la circulació de vehicles a motor. La volta completa al polígon de tir són 28km.
  • En cas que decidiu fer l'itinerari des de Castildetierra, us recomanem que inicieu la volta al polígon de tir en sentit contrari a les agulles del rellotge, evitareu així passar dos cops pel mateix tram de pista.
  • La volta al circ del Rallón es pot combinar amb la Pisquerra, trobareu una descripció d'aquesta ruta al nº 175 de la revista Vèrtex de la FEEC, any 2000.