dilluns, 16 de febrer del 2015

Volta al Polígon de tir

Zona: Bárdenas Reales de Navarra

Aquest és un recorregut clàssic a les Bardenas i permet observar les formacions de relleu que caracteritzen aquest entorn tan singular de la Bardena Blanca: cabezos, planes, barrancs... . Les Bardenas Reales van ser declarades Parque Natural pel Govern de Navarra l'any 1999 i l'any 2000, Reserva de la Biosfera per la UNESCO.

Castildetierra

Distància: 32km
Desnivell acumulat: 170m
Dificultat: Fàcil
Itinerari circular: Sí
Punt de partida: Alto de Aguilares

Descripció:

Accés al punt de partida:

Creuarem el poble d'Arguedas per la carretera NA-134 fins al desviament a l'esquerra senyalitzat Parque Natural Bardenas Reales (0,5km aprox. després d'Arguedas). Enfilem la petita carretera asfaltada que ens durà fins a l'Alto de Aguilares, 305m, on trobarem un aparcament a la dreta i un panell d'inici d'itinerari.

Pujant al Cabezo de las Cortinillas
Itinerari:

Des de l'aparcament a l'Alto de Aguilares, creuarem la carretera i prendrem la pista que es dirigeix directament a Castildetierra (3,6km), el Cabezo més emblemàtic de les Bardenas. Aquí ens trobem amb la pista que contorneja el polígon militar de tir. La seguirem en el sentit de les agulles del rellotge i amb ella gaudirem dels paisatges de la Bardena Blanca.
Durant els primers quilòmetres deixarem a l'esquerra el monte Matalafiera i la cabana d'Aguirre. Més enllà, passada la cabana de Bonete, la pista tomba a la dreta. Als 9,4 km deixem a l'esquerra la pista cap a El Paso (13,3km des d'aquí) i Carcastillo i arribem al tram més interessant de l'itinerari, on anirem trobant successivament a la nostra esquerra els montes Pisquerra, Rallón i el penya-segat de la Ralla.
Arribats al Rincón de las Rallas (15,2 km) trobem a l'esquerra el desviament cap al Rallón.
A partir d'aquest punt la pista torna a tombar a la dreta i ho torna a fer de nou a l'alçada de la balsa de Zapata. Ens queda ja l'últim tram de la volta on anirem deixant a la nostra dreta el cuartel militar, els Tres Hermanos, el Cabezo de las Cortinillas i, més endavant, el Cabezo de las Cortinas i el petit llac la Balsa de las Cortinas a la nostra esquerra. Poc després arribem de nou a Castildetierra des d'on seguirem la pista a l'esquerra cap al Alto de Aguilares.

Observacions:
  • Itinerari realitzat l'abril de l'any 2010, amb un nen de gairebé 3 anys a la cadireta de la bicicleta.
  • La pista que envolta el polígon de tir està oberta a la circulació de vehicles a motor i es pot utilitzar en qualsevol època de l'any.
  • Durant la nostra estada a les Bardenas Reales, ens va ser molt útil la guia en francés: Randonnées dans le désert des Bardenas Reales, de Béatrice Chupin i Hervé François, Rando éditions.
  • Podeu trobar molta informació a la pàgina web de les Bardenas Reales.
Vista des del Cabezo de las Cortinillas

Suggeriments:
  • Nosaltres vem deixar les bicicletes i vem pujar al Cabezo de las Cortinillas (500m anada i tornada - 50m de desnivell). Un tram d'escales de formigó ens ajuda a pujar a aquest Cabezo, que domina la depressió de la Bardena Blanca i el polígon militar de tir. L'accés al Cabezo el trobarem a 2,3 km del cuartel militar, seguint la pista que contorneja el polígon, hi ha una petita zona d'aparcament a la dreta amb un cartell d'inici de l'itinerari.
  • Si teniu la possibilitat, no us perdeu l'ascens al Rallón i l'itinerari que, tot seguint els penya-segats de La Ralla, contorneja el Rallón i, per l'espectacular Paso de los Ciervos, baixa fins al circ del Rallón. Un itinerari especial, molt bell, que us farà disfrutar de la bicicleta i us endinsarà en aquest regne d'arenisca, ara bé, no us recomanem que el feu amb nens a la cadireta ja que la feina va ser nostra.
  • Si teniu intenció de fer la volta al Rallón i també al polígon de tir, us recomanem que, des del Castildetierra, inicieu l'itinerari en sentit contrari a les agulles del rellotge. Evitareu així passar dos cops pel mateix tram de pista.
  • La volta al polígon militar de tir es pot fer també des del Paso (s'hi arriba des de Carcastillo). En aquest cas, la longitud de l'itinerari és de 48,5km amb un desnivell de 300m. Aquesta opció, ofereix bones vistes vers el grup de la Pisquerra.