dissabte, 28 de febrer del 2015

El Cogul i la Presó del Capolatell

Zona: Solsonès

El Cogul és el cim més alt de la Serra de Busa i ofereix magnífiques vistes: al nord el massís del Pedraforca, la serra d'Ensija, a l'oest la serra del Port del Comte, l'embassament de la Llosa del Cavall, el nucli urbà de Sant Llorenç de Morunys... i al sud el pla de Busa. Tot això acompanyat d'una excursió amb magnífiques vistes de les cingleres de la serra que cauen vers el vessant nord. A més l'itinerari té un interès històric afegit: durant la guerra del Francès el cingle d'El Capolatell va ser utilitzat com a presó, ja que la seva situació separat de la resta de la serra i envoltat per parets verticals, feia que els presoners només es poguessin escapar saltant els cingles. Ara hi podem accedir fàcilment per una passarel·la metàl·lica.

Descripció:

Accés al punt de partida:

Des de Solsona agafarem la carretera C-462, que fa cap a Sant Llorenç de Morunys tot seguint l'embassament de la Llosa del Cavall. Al Km. 17 aproximadament, just després d'una corba pronunciada a l'esquerra, i abans de l'Alberg "Les cases altes", trobarem una zona on estacionar el vehicle a mà dreta.

Itinerari:

Des de la zona d'estacionament surt un sender senyalitzat cap a Casa Llobeta i Busa. Seguim el sender que s'enfila pel mig del bosc de pi roig fins que, a les rodalies de Casa Llobeta, es torna més planer. Ens dirigim cap a casa Llobeta, en aquest tram el camí travessa antics conreus del mas i està poc definit, però seguirem els pals indicadors i arribarem a les ruïnes del mas, al mig del pla (1035m, 26min). A l'est podem observar els cingles d'El Capolatell.
A l'esquerra de casa Llobeta es troba l'ermita de Sant Iscle, en molt mal estat de conservació, però encara conserva la pica baptismal.
Ens dirigirem a l'est, travessant camps en direcció a una pista que intuïm més enllà. Seguim la pista a l'esquerra per, aviat tombar a la dreta i arribar a una cruïlla. La millor opció aquí és prendre la pista de la dreta i seguir-la fins que s'acaba més amunt i es converteix en un corriol (així ho vem fer al baixar). Nosaltres però, vem tirar pel dret en direcció est, seguint traces de camí i sovint a través del bosc. La part bona de la nostra opció va ser que vem trobar algun rovelló i això sempre és d'agrair. Finalment vem arribar al final de la pista anterior, just a l'inici del corriol (1h 15min).
El corriol, molt ben traçat i còmode de seguir, s'enfila per l'obaga, deixant una bauma de la cinglera a mà esquerra i passant sota uns blocs caiguts una mica més enllà. A partir d'aquí s'enfila fent ziga-zagues. Passarem sota uns cordills per evitar el pas del bestiar i, salvant el cingle, arribarem a l'altiplà de Busa (1h 35min).
Al pla, just a l'alçada d'un pal indicador, podríem tombar en direcció nord per enfilar un sender, en el seu inici poc definit però ben traçat més endavant, que ens pujaria directament al coll entre El Cogul i El Capolatell.
Nosaltres però, seguim avançant per l'altiplà en direcció est fins que, entre els pins a mà esquerra veiem el mas La Vila i, una mica més enllà, l'ermita de Sant Cristòfol. Ens hi dirigim travessant camps fins arribar al mas (1h 55min). Seguim la pista (itinerari de BTT) a l'esquerra per anar a buscar la part de darrere del mas i la deixem per enfilar-nos pel dret per la tartera i sortir a un collet a l'esquerra del Cogul (2h 8min). Tombem a l'esquerra i, seguint la cresta, arribem al cim d'El Cogul (1526m, 2h 20min).
Després de gaudir de la vista, seguirem el llom de la serra, ben aprop de la cinglera, fins al coll amb un mirador i una taula orientativa del relleu (2h 45min). En aquest tram seguim marques verdes pintades a terra.
Per anar a la Presó del Capolatell o Presó de Busa, seguirem el sender a l'est (pal indicador) i travessarem la passarel·la metàl·lica que permet l'accés al cingle de La Presó. A l'altra banda seguirem el corriol que, passant entre mig d'esquerdes i avencs ens portarà fins al cim (3h).
Per tornar desfarem el camí fins al mirador i seguirem el sender que davalla cap al pla de Busa. Sortirem just a l'alçada d'un pal indicador (anteriorment esmentat) i tombarem a la dreta per, uns metres més avall (fites, cal estar atents), agafar el sender a la dreta per on hem pujat. Anirem a parar al final de la pista que al pujar no hem seguit però que ara l'agafem amb molt de gust i arribarem de nou a Casa Llobeta, des d'on desfarem el camí de pujada fins a l'aparcament (4h 30min).

Observacions:
  • Excursió realitzada a finals de setembre de l'any 2008.
  • Cal portar aigua ja que no hi ha cap font en tot el recorregut.