diumenge, 8 de febrer del 2015

Puy de Sancy

Zona: Massís Central - Alvèrnia

El puy de Sancy (1885m), un estratovolcà, és el cim més alt del Massís Central. Ofereix un panorama     immens: el puy de Dôme al nord, els monts du Cantal al sur... El fàcil accés des del telefèric, fa que al seu cim s'hi concentri gran quantitat de gent i és difícil gaudir del paisatge.
L'itinerari que us proposem, una ascensió per la vall de Courre, permet pujar en un ambient tranquil i gaudir de l'alta muntanya fins arribar al tram final, on no hi haurà més remei que barrejar-se amb la multitud...

Temps: 2h 50min
Distància: 8'4km
Desnivell acumulat: 615m
Dificultat: Fàcil
Itinerari circular: Sí
Mapes i guies: Chaine des Puys / Massif du Sancy (1:75000) IGN
Punt de partida: Estació del Mont-Dore

Descripció:

Accés al punt de partida:

Des de Mont-Dore seguirem la D983 a l'estació d'esquí. Estacionarem el vehicle a l'aparcament de l'estació (de pagament) o a les rodalies...

Itinerari:

Creuem tot l'aparcament de l'estació, direcció oest, per anar a buscar el telesquí de la vall de Courre. Una pista s'enfila al seu costat (1333m).
La pista es converteix en un sender que va guanyant desnivell sense pausa en un ambient solitari i entre prats alpins. Amunt, el sender fa alguna ziga-zaga just abans d'arribar al coll (55'). La vista s'obre vers el circ de la Fontaine Salée i a la nostra esquerra, tot resseguint la cresta ja podem veure el puy de Sancy, que poc a poc es va omplint de gent...
Seguirem la cresta, on trobarem algun tram de fàcil grimpada, amb algun tram equipat amb baranes i escales. Arribats al pas de l'Ane (1h 15'), el coll just abans de l'ascens final al cim, ens ajuntem amb tota la munió de gent que ve del telefèric.
Enfilem el darrer tram equipat amb escales de fusta que ens condueix fins al cim, amb una gran taula d'orientació (1885m, 1h 30').
El cim, com ja hem dit, no ens fa sentir gaire còmodes, així doncs decidim marxar ràpid i anar a gaudir del panorama des d'algun dels cims de la rodalia, més solitaris. Ens dirigim cap al puy Ferrand.
Baixem per l'escarpat corriol fins al coll de la Cabanne (1785m, 1h 40'). Des del coll prenem la pista que s'enfila davant nostre, deixant a dreta i esquerra el GR4. Sense dificultats arribem al puy Ferrand (1854m, 2h).
Ara sí, amb tranquil·litat, podrem seure a l'ampli cim herbós i contemplar el paisatge, amb la vall de Chaudefour (reserva natural), als nostres peus.
La tornada la farem dirigint-nos de nou al coll de la Cabanne i davallant a la dreta tot seguint el GR4 per les pistes de servei de l'estació d'esquí i fins a l'aparcament. Es tracta d'una baixada incòmoda per que hi trobarem molta pedra sòlta i trams força drets...

Observacions:
  • Itinerari realitzat el mes d'agost de l'any 2013 amb tres nens d'edats entre els 5 i els 8 anys.
  • El temps donat a la ressenya correspon a temps en moviment i no inclou parades.
  • L'aparcament de l'estació d'esquí és de pagament, si arribeu d'hora podeu deixar el cotxe just abans d'arribar-hi, als marges de la carretera i no us caldrà pagar.

Suggeriments:
  • Des de la vall de Chaudefour es pot efectuar la ruta de les crestes. Aquesta ruta envolta tota la vall i permet assolir els cims del puy de la Perdrix, el puy Ferrand i el puy Sancy, tornant pel puy de Cacadogne. El circuit és d'unes 6 hores i uns 800m de desnivell. Podeu demanar informació a la Maison de la Réserve de la vall de Chaudefour, situada a l'entrada de la vall.
  • Per més informació sobre el Massís del Sancy, consulteu la web de l'Oficina de Turisme.