diumenge, 8 de febrer del 2015

Puy de Dôme i Puy Pariou

Zona: Massís Central - Alvèrnia

Puy de Dôme
Itinerari que permet descobrir la regió de la Chaîne des Puys i dos dels seus volcans emblemàtics: el puy Pariou i el puy de Dôme, el cim del qual està classificat com a Grand Site de France.
Al puy de Dôme (1465m), el volcà més alt dels monts Dômes, s'hi pot accedir per un tren cremallera, cosa que fa que estigui molt massificat, el gran repetidor de televisió i l'estació meteorològica tampoc ajuden massa... Nosaltres hi pujarem pel sender dels Muletiers, des del coll de Ceyssat, una manera més elegant d'arribar-hi. Des del cim ens sentirem captivats per la visió dels cons volcànics que constitueixen la Chaîne des Puys, amb el puy Pariou en primer terme, la terra vermellosa del qual destaca entre tanta verdor i ens crida a la seva ascensió completant un interessant itinerari.

Puy Pariou

Mapes i guies: Chaine des Puys / Massif du Sancy (1:75000) IGN
Punt de partida: Coll de Ceyssat

Descripció:

Accés al punt de partida:

Iniciem el recorregut al coll de Ceyssat, on s'arriba seguint la RD68 direcció Ceyssat (a 3km de la Maison du Site).

Itinerari:

Des del coll (1060m), seguirem el Chemin dels Muletiers, senyalitzat. El camí s'endinsa a la fageda i puja fort, fent ziga-zagues. Arribarem a l'estació superior del tren cremallera en 1h. Aquí hi trobarem un restaurant, botiga de souvenirs, espai d'exposicions, etc etc...
Per gaudir de la vista panoràmica cal pujar cap a l'antena, tot passant pel costat de l'antic temple romà dedicat a Mercuri i seguir contornejant fins arribar a les taules d'orientació situades al vessant nord del cim (1465m). És aquí on el panorama de la Chaîne des Puys ens captivarà i entendrem perque aquest lloc està proposat per formar part del patrimoni mundial de la UNESCO.
Acabarem la volta al conjunt i continuarem el nostre itinerari baixant pel Chemin des Chèvres, que s'inicia al costat de les instal·lacions del restaurant. Després d'un primer tram asfaltat que baixa paral·lel a la via del cremallera, creuem la via i comença un segon tram d'escales de fusta. Les vistes són magnífiques. Un darrer tram entremig del bosc ens deixa en un collet que és cruïlla de camins (1124m, 1h 40min).
Si no volguéssim anar al puy Pariou, hauríem de seguir aquí l'itinerari a la nostra esquerra. Nosaltres però ens sentim amb forces i decidim completar la jornada.
Seguim recte el sender que s'enfila pel llom herbós i després davalla per anar a buscar la base del puy Pariou. La pujada al cràter es veu facilitada per les escales de fusta. Arribem a la part alta del puy, ara el panorma es veu dominat pel puy de Dôme a la nostra esquena. Comencem a contornejar el cràter per anar a buscar el sender que ens permet baixar-hi (2h 30min).
Després d'un descans, acabem de contornejar el cràter, tot passant pel seu punt més alt (1209m) i tornem a baixar per les escales de fusta i desfem el camí fins a la cruïlla abans esmentada en el collet.
Ara seguirem a la dreta cap al coll de Ceyssat. Caldrà estar atents més avall i prendre un desviament a l'esquerra (tot seguint els senyals del GR4). El camí ressegueix el puy de Dôme per la seva base i acompanyats d'una esplèndida fageda arribem de nou a l'aparcament.

Observacions:
  • Itinerari realitzat el mes d'agost de l'any 2013 amb tres nens d'edats entre els 5 i els 8 anys.
  • El temps donat a la ressenya correspon a temps en moviment i no inclou parades.

Suggeriments:
  • Si anem amb nens i estan cansats, podem deixar l'ascensió al puy Pariou per un altre dia. Des del pàrquing des Goules (967m), a la sortida del petit poble de La Fontaine du Berger, s'inicia una ruta circular que permet assolir el cim del volcà (2h, 6km).
  • El recorregut fins al puy de Dôme es pot iniciar també a la Maison de Site, just a la sortida del tren cremallera, en aquest cas l'aproximació serà força més llarga.
  • Trobareu més informació sobre l'espai al web de la Maison du Site.