dissabte, 28 de febrer del 2015

El Plano

Còmode i fàcil recorregut per les Bardenas Reales que ens permetrà conèixer dos paisatges ben diferents, el Plano i la Blanca Alta.

Temps: 2h
Distància: 29'42km
Desnivell acumulat: 240m
Dificultat: Fàcil
Itinerari circular: Sí
Punt de partida: El Paso

Descripció:

Accés al punt de partida:

Des de Carcastillo cal seguir la NA-534 direcció a Sádaba. A uns 5km aprox. trobarem un desviament a la dreta cap al Parc Natural de Bardenas Reales. La pista ens condueix en uns 5km més fins a El Paso, on trobarem un refugi de pastors i un monument al Pastor Bardenero. Hi ha zona d'aparcament pels vehicles.
Itinerari:
L'itinerari comença al peu del monument al Pastor Bardenero, des d'on neix una pista en direcció est i sentit descendent que ens porta a una cruïlla un cop passat un pont. Trenquem cap a la dreta (de tornada arribarem a aquest mateix punt però arribarem per l'esquerra) i el camí comença a pujar paulatinament amb un parell de trams més drets (és el tram més dur de tot el recorregut) fins a assolir el Plano, on el paisatge dominant són les planúries conreades. Avancem còmodament sense dificultats tot seguint els senyals que anirem trobant durant tot el recorregut fins a l'anomenada Bajada de las Yeguas, un descens pronunciat on haurem d'anar amb compte amb els esborancs i que ens introdueix en un paisatge totalment diferent i més típic de les Bardenas fins a tornar a aparèixer a la primera cruïlla, com ja hem comentat anteriorment. Un darrer esforç ens deixa de nou a el Paso.

Observacions:
  • Itinerari realitzat l'abril de l'any 2010. 100% ciclable.
  • Itinerari totalment senyalitzat "Ruta BTT 1"
  • Durant la nostra estada a les Bardenas Reales, ens va ser molt útil la guia en francés: Randonnées dans le désert des Bardenas Reales, de Béatrice Chupin i Hervé François, Rando éditions.
  • Podeu trobar molta informació a la pàgina web de les Bardenas Reales.
  • Les Bardenas Reales van ser declarades Parque Natural pel Govern de Navarra l'any 1999 i l'any 2000, Reserva de la Biosfera per la UNESCO.

Suggeriments:
  • Des del Paso podem prendre la pista direcció a Arguedas i fer la volta al Polígon militar de tir. La volta sencera són 48,3km amb un desnivell de 300m.
  • Des del Paso surt també la ruta de la Gran Bardena (ruta BTT 9). Aquesta ruta creua les Bardenas Reales de nord a Sud, travessant la Bardena Blanca i la Negra. En total són 68km i 520m de desnivell.